Vilket företag ska jag välja för sökmotoroptimering?

Ibland kan det vara svårt att hitta rätt i djungeln av företag som arbetar med sökoptimering. Det finns både för- och nackdelar med att välja en webbyrå av en viss typ och storlek.

Jag tänkte nedan gå igenom vad du kan förvänta dig (på ett ungefär) beroende på vad du väljer.

Stort SEO-företag

De större webbyråerna är lätträknade och har oftast relativt god kunskap inom just sökmotoroptimering. Många har även varit aktiva i flera år och har byggt upp en stor kunddatabas som de förvaltar.stort-eller-litet-seo-företag

Som ny kund bör du vara noga med att se till att de faktiskt kommer bry sig om dig lika mycket som befintliga kunder. Om du kommer in som ett mindre företag med begränsade resurser så kan det helt enkelt vara så att de inte kommer lägga speciellt mycket tid på att arbeta med just din hemsida jämfört med de större och mer krävande kunderna.

Fördelen med att arbeta med ett stort SEO-företag är att de har resurserna, mer specifikt länkresurser som gör att du kan få bra länkar in till din domän för att stärka upp den. Var noga med att se till att få god kontakt så du kan vara säker på att du får arbetet utfört som du betalat för.

Det finns ett flertal kunder som lämnar de stora företagen eftersom de är missnöjda på grund av att de ignorerats eller inte fått de resultat som de förväntat sig efter flera år. I dessa fall kan det vara bättre att gå över till ett mindre SEO-företag för att få bättre service.

Mindre SEO-företag

Det finns ganska många mindre SEO-företag med varierande seriositet och blandad kvalité. Fördelen med de mindre SEO-företagen är att du kan få en mer personlig service. I regel måste de mindre webbyråerna ta hand om varje ny kund på ett mer personligt sätt eftersom varje kund har ett stort värde.

Nackdelen med de mindre byråerna är självklart resurserna (och i vissa fall även kunskaperna). Om de arbetar med länkar är det viktigt att det finns länkresurser även till nya kunder (om detta är arbetsmetoden). Därför är det en bra idé att få reda på hur de kommer arbeta med din sida innan du skriver på något kontrakt (detta gäller självklart oavsett företag).

Slutsats

Både stora och mindre SEO-företag erbjuder för- och nackdelar. Huvudsaken är att du blir nöjd med resultat i slutändan och bemött på ett bra sätt. Se till att följa utvecklingen för dina sökord och räkna med att det kan ta ett par månader innan du ser resultat. Om inget händer på 6-8 månader finns det skäl att fråga varför.

Oberoende av vad du väljer så ska det alltid gå bra att byta leverantör. Tänk på att länkar med stor sannolikhet försvinner som den tidigare leverantören byggt upp, eftersom dessa är vad du betalar för (oavsett om det är månadskostnad eller någon annan prismodell). Det kan ta några månader innan den nya byrån har kompenserat med nya länkar. Därför är det viktigt att ha ett viss mått av tålamod.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *